Rijnsburgse IJsclub werkt voortdurend aan een Veiliger Sportklimaat.
Onze club vindt het belangrijk dat iedereen met vragen, twijfels, opmerkingen of klachten hier met iemand over kan praten.
Daarvoor hebben we een vertrouwenscontactpersoon aangesteld. Een vertrouwenscontactpersoon is binnen Rijnsburgse IJsclub het eerste aanspreekpunt voor iedereen die iets kwijt wil over alles wat te maken heeft met grensoverschrijdend gedrag.
Onze vertrouwenscontactpersoon is er voor iedereen op de club: van sporter tot vrijwilliger en toeschouwer.
Vertrouwenscontactpersoon luistert graag naar jouw verhaal, geeft advies en verwijst je door, mocht dit nodig zijn.

Daarnaast helpt de vertrouwenscontactpersoon het bestuur bij de preventie van grensoverschrijdend gedrag en het stimuleren van een sociaal veilige sportomgeving voor iedereen.

Hoe vertrouwelijk is een vertrouwenspersoon

Van de gesprekken die er tussen jou en de vertrouwenspersoon plaatsvinden, wordt in principe niemand op de hoogte gesteld. Een uitzondering kan gelden in het geval jij daarvoor (vooraf) toestemming hebt gegeven of jij daarvan vroegtijdig op de hoogte bent gesteld (bijvoorbeeld in het geval je minderjarig bent). Soms is het ook belangrijk om ook andere personen bij een vraag of een probleem te betrekken, maar dit zal nooit zonder overleg en toestemming plaatsvinden.

Aan het einde van ieder kalenderjaar rapporteert de vertrouwenspersoon anoniem zijn/haar bevindingen (aantal en aard van de meldingen, voortgang en afsluiting van dossiers) aan het bestuur.

Waarvoor kun je terecht bij de vertrouwenspersoon?

• Als je vragen hebt over de manier van omgaan met elkaar, het met elkaar omgaan binnen je team of op ons sportcomplex
  • Als het gaat om vragen over pesten of gepest worden
  • Het gevoel hebben dat je door je uiterlijk, huidskleur, geloof of seksuele voorkeur er niet bij hoort
  • Grensoverschrijdend gedrag: de manier waarop je wordt benaderd en/of aangeraakt door een medespeler, leider, trainer of iemand anders bij Rijnsburgse IJsclub en je dit gedrag als onprettig ervaart;
  • Een vermoeden van grensoverschrijdend gedrag; je denkt dat iemand in jouw directe omgeving hier bij Rijnsburgse IJsclub last van heeft;
  • Je vraagt je af of jouw gedrag, bijvoorbeeld als leider, trainer verstandig is;
  • Iemand je direct of indirect (heeft) beticht van ontoelaatbaar gedrag;
  • Ook als je niet helemaal zeker bent of je bij de vertrouwenspersoon aan het juiste adres bent: neem gerust contact op!

De vertrouwenspersoon heeft in voorkomend geval een luisterend oor voor zowel de ‘gedupeerde’ als ook voor de ‘veroorzaker/dader’

In contact komen met de vertrouwenscontactpersoon?
Wij stellen je graag voor aan:

Mijn naam is Daphne den Edel.
Ik ben sinds 1998 al lid van deze mooie vereniging. In 2010 heb ik de opleiding gevolgd bij de KNSB voor schaatsleider niveau2.
En geeft sindsdien ook met veel plezier training. Zo wel in de winter maanden als de zomer maanden. Zins 2022 maak ik ook deel uit van het bestuur binnen onze club.
In 2022 heb ik de opleiding afgerond voor vertrouwenscontactpersoon.

Daphne den Edel
Telefoonnummer: 06-51270699