Schaatstrainingen

seizoen 2023 – 2024

Algemeen
In de maand oktober gaan wij het ijs op. De conditie en de kracht die wij in de zomermaanden opbouwen hebben wij hard nodig om in de wintermaanden goed beslagen op het ijs te komen. We trainen voornamelijk in Leiden en in Den Haag.

Meer weten?
Iedereen die met ons mee wilt doen, is van harte welkom. We schaatsen allemaal op de zogenaamde “noren”. Via de mail (info@rijnsburgseijsclub.nl) kan je een probeer les aanvragen. Verder op deze pagina vind je schema wanneer we trainen en voor welke leeftijden.

Clubkleding.
Alle leden van de trainingsgroep krijgen een jack en broek. Deze kleding wordt tijdens de trainingsuren gedragen. Iedereen zorgt zelf voor schaatsen en een goed passende schaatshelm. Het dragen van een helm op IJshal De Vliet is verplicht als er in clubverband wordt geschaatst. Ook is het dragen van handschoenen (geen wanten) verplicht.

Wij schaatsen in de volgende categorie:
Benjamin’s, mini’s en welpen.
Dit is een leeftijdscategorie van 6 tot en met 10 jaar. Het is een hele uitdaging om op het gladde ijs vooruit te komen, daarom helpen onze trainers je hier graag bij.
Mocht je hulp nodig hebben met het aan doen van je schaatsen zorg dat je op tijd aanwezig bent.

Pupillen en junioren in de Leidse IJshal.
De leeftijdscategorie is 11 tot en met 18 jaar. Voor de wat oudere jeugd is het vooral een uitdaging om technisch beter (en dus sneller) te leren schaatsen. Onze trainers helpen graag bij deze uitdaging. Ook hier geldt, zorg dat je tijdig aanwezig bent, zeker als je hulp nodig hebt bij het aantrekken van je schaatsen.

Pupillen en junioren Uithof Den Haag.
De leeftijdscategorie is van 11 tot en met 18 jaar. Een aantal  junioren en pupillen traint ook op de Uithof in Den Haag. Deze jongens en meisjes hebben inmiddels voldoende vaardigheid en snelheid om op een zogenoemde 400 meter-baan hun rondjes te rijden. Het vervoer wordt onderling en in samenspraak met de trainers geregeld.

Recreanten
De recreanten zijn schaatsliefhebbers van 12 jaar en ouder. Zij zijn weer van harte welkom op zaterdagmorgen van 09.00 uur tot 10.00 uur op het ijs van IJshal de Vliet in Leiden. Onder leiding van trainers wordt er in groepjes de vaardigheid van het schaatsen beoefend. De groepjes worden op niveau ingedeeld. Zo is er van beginners tot gevorderden ruimte om lekker bezig te zijn met de schaatssport en de rondjes te rijden.

Schema seizoen 2023/2024

Dag / tijd Locatie Categorie Start  training
Maandag

17.45 uur t/m 18.45 uur

2324 NG  Leiden

Pupillen (11 t/m 12 jaar)

Junioren (13 t/m 18 jaar)

9 oktober 2023
Maandag

19.00 uur t/m 20.00 uur

Vanaf 12 jaar (gevorderden) 9 oktober 2023
Dinsdag

19.00 uur t/m 20.00 uur

(snel uur/ vanaf Welp 2de jaars , <45,0 sec /2 ronden) 10 oktober 2023
Vrijdag

18.30 uur t/m 19.45 uur

De Uithof

Jaap Edenweg 10
2544 NL Den Haag

Pupillen (11 t/m 12 jaar)

Junioren (13 t/m 18 jaar)

6 oktober 2023
Zaterdag

09.00 uur t/m 10.00 uur

(8.45 uur opwarming)

Vanaf 12 jaar 14 oktober 2023
Nog even enkele tips:
  • Zorg voor goed passende, dunne, gladde sokken, het liefst zonder naden bij de tenen, dus geen dikke badstof-sokken.
  • Het dragen van handschoenen of wanten is verplicht. Dit om onnodige blessures te voorkomen.
  • Denk om je helm. Het dragen van de helm op het ijs is verplicht.
  • Neem een doek mee om je schaatsen na elke training goed af te kunnen drogen. Laat je schaatsen niet in je tas zitten, want dan gaan ze roesten. Ook geen beschermers om je schaatsen laten zitten!
  • Neem alle spullen mee in een goede tas en laat je handschoenen er altijd in zitten; dan vergeet je ze nooit.
  • Voor de wedstrijden in Leiden en Den Haag heb je schaatsbeschermers nodig. Om op de binnenbaan van de IJshal Leiden te komen moet je over de trap. Daardoor kunnen je schaatsen beschadigen en kan je geen goede wedstrijd meer rijden.
  • Schaatsen slijpen: zorg dat je schaatsen goed geslepen worden. In ieder geval bij het begin van het seizoen en vóór een wedstrijd. Als je op natuurijs geschaatst hebt, moeten de schaatsen altijd goed geslepen worden. Je kan dan absoluut niet meer op kunstijs schaatsen.
Speciaal voor de benjamins, mini’s en welpen geldt ook:
  • Indien mogelijk graag 15 minuten voor aanvang van de training aanwezig zijn. Dit in verband met het aandoen van de schaatsen, wat meestal door de begeleiders wordt gedaan.
  • Neem een paar speelkaarten mee om achterin je schaatsen te zetten. Dit is om blaren te voorkomen!

Vragen? Problemen? Mededelingen? Laat het weten aan de aanwezige begeleiders.

Tip voor het beschermen van je schaatsen!

Je kunt van een oude broek hoesjes voor je schaatsen maken. Knip de broekspijpen 20 cm groter dan je schaatsen af en stik deze aan een kant dicht. Schaatsen er in schuiven en klaar ben je. Je schaatsen zijn zo ook beschermd in de tas. Als je alleen beschermers er omheen doet, kan dit heel snel roestplekken geven op de ijzers.

Bekijk hier het actuele trainingsschema