AAN WELKE WEDSTRIJDEN DOET RIJC MEE

Onderstaand een overzicht van alle wedstrijden waaraan RIJC’ers mee kunnen doen.

GEURTS MAKELAARS CUPWEDSTRIJDEN
Gedurende het hele seizoen organiseert de Rijnsburgse Ijsclub twee Cupwedstrijden in Leiden. Henk de Mooy neemt het grootste gedeelte van de organisatie voor zijn rekening. Alle leden van de trainingsgroep, dus ook de recreanten, mogen meedoen, van jong tot oud. Mini’s, welpen, pupillen en junioren rijden afwisselend 1, 2 of 4 ronden. De senioren rijden 2 of 4 ronden. Om in aanmerking te komen voor een plaats in het eindklassement moet je minimaal 6 van de 8 afstanden gereden hebben. De nummers 1, 2 en 3 van elke categorie ontvangen tijdens de sluitingsmiddag en -avond een medaille of beker.

De wedstrijden worden op zaterdagmorgen in Leiden gehouden. Als je onverhoopt niet kan, moet je dit wel uiterlijk donderdagavond voor 20.00 uur aangeven. Afmelden kan via de website onder het kopje wedstrijden en dan bij afmelden wedstrijd.
De senioren en junioren starten als eerste. Vervolgens komen de pupillen, welpen en mini’s aan de start.

Voor de baanopbouw kunnen we altijd vrijwilligers gebruiken die ’s morgens helpen met het opbouwen van de baan. De houdt in dat de bochtbescherming wordt geplaatst en de blokjes worden neergelegd. Na afloop moet de baan ook weer worden ontmanteld. Draag je de ijsclub een warm hart toe en wil je meehelpen? Stuur dan even een mail naar wedstrijden@rijnsburgseijsclub.nl

DISTRICTSWEDSTRIJDEN
De Rijnsburgse Ijsclub maakt, met nog zestien andere ijsclubs uit de omgeving, deel uit van het district Sassenheim. Door de jeugdschaatscommissie van dit district worden een aantal keren per jaar (zie de agenda) wedstrijden georganiseerd op de ijsbaan in Leiden. De mini’s tot en met de eerstejaars junioren-A mogen aan deze wedstrijden meedoen. De trainers bepalen aan de hand van de trainingsprestaties wie er meedoet. Je schaatst dus tegen jongens en meisjes van andere verenigingen. Wie over verschillende wedstrijden gezien het beste presteert, krijgt aan het einde van het seizoen een medaille of beker.

NIEUWJAARSWEDSTRIJD
De eerste wedstrijd in het nieuwe jaar is de Nieuwjaars wedstrijd in de Leidse Ijshal. Deze wedstrijd wordt georganiseerd door het district Sassenheim. Alle deelnemende ijsclubs selecteren van iedere categorie 1 of 2 deelnemers. De rijders krijgen van de trainer een uitnodiging om namens RIJC mee te doen.

ANDRIES KWIK-WEDSTRIJDEN
De wedstrijden om de Andries Kwik-bokaal in Leiden worden altijd aan het einde van het seizoen gehouden. In tegenstelling tot de meeste andere wedstrijden rijdt men niet individueel maar per vereniging tegen elkaar. Van elke categorie mogen de snelste meedoen. Wie de beste tijd realiseert, verdient de meeste punten. De club die na afloop de meeste punten heeft vergaard, wint de Andries Kwik-bokaal. De beker is vernoemd naar Andries Kwik, een man (inmiddels overleden) die veel voor het jeugdschaatsen heeft gedaan.

CLUBKAMPIOENSCHAPPEN
Alle categorieën (van welp tot recreant) strijden aan het eind van het seizoen om de titel snelste schaatser en schaatsster van de RIJC. De junioren en senioren werken deze strijd af in Hoorn op de 500 en/of 1000 en 1500 meter. Welpen, pupillen en recreanten schaatsen in Leiden. De prijzen worden uitgereikt tijdens de sluitingsmiddag en -avond.
Naar aanleiding van de uitslagen van deze clubkampioenschappen wordt ook de Algeheel Clubkampioen zowel bij de dames als bij de heren bekendgemaakt op de sluitingsavond. Afmelden voor deze wedstrijd kan via de website onder het kopje wedstrijden en dan bij afmelden wedstrijd.

WEDSTRIJDEN IN DEN HAAG
De wat snellere jeugd (van pupillen tot A-junioren) komt op zaterdagavond of op zondagmorgen in Den Haag in actie om 100, 300, 500, 1000 of 1500 meters te rijden. Dit gebeurt op De Uithof, een echte wedstrijdbaan, die bovendien overkapt is. Je moet wel een licentie aan laten vragen door de club bij de KNSB om aan deze wedstrijden mee te doen. Je kan met je trainer overleggen of je hiervoor in aanmerking komt. Je krijgt dan van de schaatsbond een wedstrijdnummer; het zgn. DH-nummer. DH staat voor Den Haag. Dit is het gewest waartoe onze ijsclub behoort. Het nummer is samengesteld uit het clubnummer en een volgnummer. Ons clubnummer is 15. Jouw wedstrijdnummer is dus DH15????. Dit nummer houdt je zolang je lid blijft van de Rijnsburgse Ijsclub en meedoet aan wedstrijden.

De (neo-) senioren en oudere junioren rijden op zaterdag- of zondagavond wedstrijden in Den Haag. Als je bepaalde limieten haalt, promoveer je naar een hogere categorie, bijvoorbeeld van de junioren C3 naar de C2.
Datum en tijdstip waarop wedstrijden plaatsvinden, wordt bekendgemaakt door je trainer. Als je je eenmaal hebt opgegeven en je kan plotseling niet, dan ben je verplicht je trainer daarvan in kennis te stellen. Geen bericht betekent automatisch schorsing!!

Schaatsers die heel goed presteren in Den Haag kunnen in aanmerking komen voor een plek in de gewestelijke selectie, waarin de beste schaatsers uit het gewest Zuid-Holland (zeg maar: de provincie Zuid-Holland) zijn verenigd. Ook het district Sassenheim heeft een selectiegroep.

WEDSTRIJD OVERZICHT 2023-2024

1ste Cupwedstrijd 11 november 2023
District wedstrijden pupillen 2 december 2023
Nieuwjaarswedstrijd 5 januari 2024